Leren kan alleen plaatsvinden in een veilige en goede leer- en werkomgeving. Het is belangrijk om een klimaat te creëren waarin leerlingen zich vrij voelen om vragen te stellen, fouten te maken en veilige relaties kunnen opbouwen met klasgenoten, leraren, werkcollega’s en leidinggevenden. Regelmatige intervisiemomenten kunnen helpen om de overgang van school naar werk voor leerlingen te evalueren en eventuele socio-psychologische problemen vroegtijdig aan te pakken. Het betrekken van vertrouwenspersonen of psychologische begeleiders van de leerling kan het welbevinden versterken.
Daarnaast is het belangrijk om leerlingen te informeren over hun rechten en plichten ten opzichte van de werkgever en belangrijke werkinstanties (bijvoorbeeld de vakbond en sectororganisatie). Het regelmatig bespreken en controleren van veiligheidsregels is belangrijk om de fysieke veiligheid van de leerling steeds te vrijwaarden.
Voor meer informatie over dit thema bekijk de themafiche in de brochure “Samen werken aan duaal”.
De volgende thematieken kunnen besproken worden met het leerbedrijf gedurende het jaar:
- De fysieke veiligheid van de leerling
- Het welzijn en mentale veiligheid van de leerling
- De sociaal- maatschappelijke kennis van de leerling