Het begeleiden van leerlingen vormt de kern van het duaal leren. De trajectbegeleider en mentor spelen de belangrijkste rol in dit leer- en werksysteem. Onderzoek toont echter aan dat ook werkcollega’s, teamleiders, HR-medewerkers, praktijkleraren en leerlingbegeleiders belangrijke begeleidingstaken op zich nemen.
Om de begeleiding van de leerling verder te verbeteren, is het dus belangrijk dat alle begeleiders elkaar leren kennen en samenwerken als een team. Door regelmatig te kijken naar hoe er samengewerkt en gecommuniceerd wordt kunnen belangrijke informele begeleiders herkend worden en kunnen eventuele inefficiënties, moeilijkheden of misverstanden tussen de school en het leerbedrijf tijdens het duale leertraject worden opgelost.
Voor meer informatie over dit thema bekijk de themafiche in de brochure “Samen werken aan duaal”.
De volgende thematieken kunnen besproken worden met het leerbedrijf gedurende het jaar:
- De mentor en zijn begeleiding op de werkvloer
- De ervaring en noden van de mentor
- De school en haar leerbegeleiders
- De samenwerking en communicatie tussen de school en het leerbedrijf