Basiskennis en -vaardigheden zijn kennisaspecten en handelingen die de leerling dient te beheersen voor de start van het duale jaar om nuttig ingezet te kunnen worden op de werkplek. Dit omvat bijvoorbeeld het kennen en kunnen werken met basisgereedschap, basisproducten, het beheersen van de Nederlandse taal, of het kunnen uitvoeren van aantal eenvoudige handelingen op de werkplek.
Het bespreken van de verwachtingen en behoeften van het bedrijf hieromtrent bij de start van het leertraject zorgt voor duidelijkheid over hun leeropdracht. Het is ook een goede idee om de mentor op de hoogte te brengen wat de leerling al reeds (goed) kan, weet of zou moeten geleerd hebben, zodat de mentor hiernaar reeds kan verwijzen of mee aan de slag kan gaan.
Daarnaast kunnen gesprekken over basiskennis en -vaardigheden de school helpen bij het evalueren en verbeteren van hun leerplannen, zodat ze beter aansluiten op de arbeidsmarkt. Voor meer informatie over dit thema bekijk de themafiche in de brochure “Samen werken aan duaal”.
De volgende thematieken kunnen besproken worden met het leerbedrijf zowel aan het begin als gedurende het jaar:
- De benodigde basiskennis en -vaardigheden op de werkplek
- De competenties van de leerling aan het begin van het traject
- Gezamenlijke of afgestemde leer- en werkactiviteiten