Home
Schoolscan
Hoe scannen?
Over ons
Bladwijzer
Favorieten
Mijn scan
Vragen voor School, Trajectbegeleider
Fase 0
Wat is duaal leren?
01
Waarom ben je als school geïnteresseerd in duaal leren?
02
Wie is de jongere uit duaal leren?
Fase 1
Minimum aandachtspunten
01
Heb ik zicht op welke bedrijven er in de buurt zijn en in welke mate zij matchen met onze studieprofielen?
03
Welke scholen rondom bieden welke duale richtingen aan? Hoe wil/kan je jezelf daartegen positioneren?
04
Welke meerwaarde verwacht ik van duaal leren voor de school?
07
Hoe zijn de vakgroepen geïnformeerd?
08
Er zijn voldoende leden van het kernteam gemotiveerd.
14
Hoe kan ik een plan maken om mensen actief te laten deelnemen aan dit project?
Fase 2
Start organisatie
01
Is er op basis van het doelenkader en in afstemming met de mentor een opleidingsplan opgesteld?
02
Is het personeel op school geïnformeerd?
04
Is er een duurzaam duaal team (waaronder een trajectbegeleider) samengesteld?
05
Heeft het duale team een duale visie opgesteld?
06
Heeft het duale team zicht op de impact die het vormgeven van een duale richting zal hebben op schoolorganisatie?
Fase 3
Engagementen vastleggen van externen
01
Hebben de school en het leerbedrijf gezamenlijk de doelen vastgelegd voor het komende schooljaar?
02
Is er een gezamenlijk plan van aanpak voor de realisatie van het duaal leren met het bedrijf?
03
Zijn de ouders geïnformeerd?
04
Zijn de leerlingen geïnformeerd en gemotiveerd?
05
Zijn alle andere betrokkenen op de hoogte? (bv. CLB, RTC, scholengroep, pedagogische begeleiding, …)?
Fase 4
Praktische vormgeving door de volledige school
01
Is alles afgesproken met het bedrijf rond organisatie?
02
Is het voor elke partner duidelijk wat zijn rol is binnen de begeleiding van de leerling?
04
Is het voor elke partner duidelijk wat zijn rol is binnen de evaluatie van de leerling?
05
Is de screening en matching van leerlingen met werkplekken rond?
06
Is het voor iedereen op school duidelijk wat zijn eigen taak is?
07
Is de organisatie van het duaal leren voor iedereen op school duidelijk?
08
Is iedereen opgeleid voor zijn (nieuwe) taak?
09
In hoeverre is het duale traject gedragen op de school?
10
Maakt het duale leren integraal deel uit van de schoolwerking en -visie?
11
Wanneer en op welke manier wordt de werking van het duale traject bevraagd?
12
Zijn er overlegmomenten gepland waar de voortgang van het leer- en ontwikkelingsproces van leerling wordt besproken en de leerling feedback krijgt?
13
Is er een procesopvolging?
Fase 5
Uitrol in de school
01
Is het startmoment georganiseerd?
02
Is er een moment om met de bedrijven/leerlingen/school en andere belangrijke actoren (feestelijk?) af te sluiten.
03
Is er een actieplan om het eerste duale jaar tussentijds te evalueren ?
04
Is er een actieplan nav de eindejaarsrapportage van het eerste duale jaar?
05
Wanneer en op welke manier worden afgestudeerden opgevolgd?
06
Wil je nog richtingen opstarten in duaal?
Fase 6
Duurzame samenwerkingen uitbouwen
01
Wat bespreek ik omtrent de basisvaardigheden?
02
Wat bespreek ik omtrent de leervooruitgang?
03
Wat bespreek ik omtrent leer- en werkattitudes?
04
Wat bespreek ik omtrent sociale vaardigheden?
05
Wat bespreek ik omtrent veiligheid en welzijn?
06
Wat bespreek ik omtrent actief mentorschap en begeleiding?
07
Wat bespreek ik omtrent het opzetten van leer- werkactiviteiten?
08
Wat bespreek ik omtrent het evaluatie- en feedbacksysteem?