De leerling ontwikkelt ook tijdens zijn duale traject zijn identiteit als werknemer op basis van hun capaciteiten en de verwachtingen van de school en de werkplek. Welke werk- en leergedragingen en -attitudes verwacht jullie dat de leerling tijdens zijn leertraject ontwikkeld? In welke mate ontwikkelt de arbeidsbereidheid en -rijpheid zich verder tijdens het leertraject ? Wat gebeurt er wanneer de leerling bepaalde gedragingen vertoont op de werkplek of afspraken niet nakomt op school?
Een gezamenlijk aanpak tussen jouw school en het leerbedrijf is daarom essentieel om de leerlingen te helpen algemene en werkspecifieke attitudes verder te ontwikkelen.
Voor meer informatie over dit thema bekijk de themafiche in de brochure “Samen werken aan duaal”.
De volgende thematieken kunnen besproken worden met het leerbedrijf aan het begin als gedurende het jaar:
- De houding die de leerling stelt tegenover leren en werken
- Jobspecifieke werkverwachtingen en -standaaarden op school en op de werkplek
- Het opzetten van een gezamenlijk aanpak om verandering te weeg te brengen