Heb ik zicht op welke bedrijven er in de buurt zijn en in welke mate zij matchen met onze studieprofielen?

Om te weten of het interessant is om voor een bepaalde richting een duaal traject te voorzien, is het belangrijk om te weten of je leerlingen terecht kunnen in een bedrijf in de buurt en of zij passen binnen het profiel dat het bedrijf zoekt. 

Wil je weten welke profielen bedrijven in de buurt zoeken, dan kan je een kijkje nemen op de site van de VDAB. Daar kan je per beroepsprofiel bekijken in welke regio vacatures verschijnen. Bovendien kan je er nog enkele statistieken over die vacatures raadplegen.

Ben je op zoek naar mogelijke bedrijven in de buurt die geïnteresseerd zijn om een leerling via een duaal traject in dienst te nemen, dan kan je op de website van duaal leren terecht.

Je kan ook contact opnemen met de sectororganisatie waarbinnen je de opleiding aanbiedt. Zij hebben vaak ook zicht op de profielen die bedrijven nodig hebben en weten welke bedrijven als leerbedrijf reeds erkend zijn of in aanmerking komen om erkend te worden. Sommige sectorconsulenten (zoals hout, de bouw) informeren ook de bedrijven over duaal leren.

Praktische handvaten

Wil je graag in gesprek gaan met een sectorconsulent? Deze vragen kunnen je helpen om het gesprek to the point te houden:

  • Welke duale opleiding achten jullie op dit moment nodig in jullie sector binnen de locatie van onze school?
  • Welke gelijksoortige opleidingen gerelateerd aan jullie sector zijn momenteel actief binnen de locatie van onze school?
  • Welke ondersteuning kan jullie organisatie bieden in het zoeken van geschikte bedrijven?
  • Welke ondersteuning kan jullie organisatie bieden in het informeren van bedrijven omtrent duaal?
  • Beschikken jullie over promo- en infomateriaal omtrent duaal die zich specifiek richt op jullie sector en die scholen mogen gebruiken?
  • Hebben jullie voor bepaalde opleidingen ook richtlijnen of documenten die kunnen helpen bij het maken van een basiscurriculum?
  • In welke mate willen jullie betrokken worden in het oprichtings-proces van een nieuwe duale opleiding binnen onze school?
  • Hoe verloopt het herkenningsproces van bedrijven? Welke rol moet de school in dit proces opnemen volgens jullie? Welke rol speelt de sectororganisaties hierin?

Bron: Steffi Sassenus (UA)

Meer weten?

De sectororganisaties ontwikkelden infofiches met hun ondersteuningsaanbod.