Home
Schoolscan
Hoe scannen?
Over ons
Bladwijzer
Favorieten
Mijn scan
Vragen voor School, Directie
Fase 0
Wat is duaal leren?
01
Waarom ben je als school geïnteresseerd in duaal leren?
02
Wie is de jongere uit duaal leren?
Fase 1
Minimum aandachtspunten
01
Heb ik zicht op welke bedrijven er in de buurt zijn en in welke mate zij matchen met onze studieprofielen?
02
Ben je bereid om aanpassingen te doen op niveau van bestaande personeelsbeleid?
03
Welke scholen rondom bieden welke duale richtingen aan? Hoe wil/kan je jezelf daartegen positioneren?
04
Welke meerwaarde verwacht ik van duaal leren voor de school?
05
Heb je zicht op de nieuwe functies en het bijhorend takenpakket die nodig zijn om een duaal traject op school vorm te geven?
06
Heb je zicht op het tijdspad dat je doorloopt bij het vormgeven van een duale richting?
07
Hoe zijn de vakgroepen geïnformeerd?
08
Er zijn voldoende leden van het kernteam gemotiveerd.
09
Kan je de impact beschrijven van duaal leren op de schoolorganisatie (organisatie op klasniveau, lesroosters, personeelsbeleid, infrastructuur, budgetten...)?
14
Hoe kan ik een plan maken om mensen actief te laten deelnemen aan dit project?
Fase 2
Start organisatie
02
Is het personeel op school geïnformeerd?
03
Heeft de directie de richting aangevraagd?
04
Is er een duurzaam duaal team (waaronder een trajectbegeleider) samengesteld?
05
Heeft het duale team een duale visie opgesteld?
06
Heeft het duale team zicht op de impact die het vormgeven van een duale richting zal hebben op schoolorganisatie?
Fase 3
Engagementen vastleggen van externen
03
Zijn de ouders geïnformeerd?
04
Zijn de leerlingen geïnformeerd en gemotiveerd?
05
Zijn alle andere betrokkenen op de hoogte? (bv. CLB, RTC, scholengroep, pedagogische begeleiding, …)?
Fase 4
Praktische vormgeving door de volledige school
02
Is het voor elke partner duidelijk wat zijn rol is binnen de begeleiding van de leerling?
04
Is het voor elke partner duidelijk wat zijn rol is binnen de evaluatie van de leerling?
06
Is het voor iedereen op school duidelijk wat zijn eigen taak is?
07
Is de organisatie van het duaal leren voor iedereen op school duidelijk?
08
Is iedereen opgeleid voor zijn (nieuwe) taak?
09
In hoeverre is het duale traject gedragen op de school?
10
Maakt het duale leren integraal deel uit van de schoolwerking en -visie?
11
Wanneer en op welke manier wordt de werking van het duale traject bevraagd?
13
Is er een procesopvolging?
Fase 5
Uitrol in de school
01
Is het startmoment georganiseerd?
02
Is er een moment om met de bedrijven/leerlingen/school en andere belangrijke actoren (feestelijk?) af te sluiten.
03
Is er een actieplan om het eerste duale jaar tussentijds te evalueren ?
04
Is er een actieplan nav de eindejaarsrapportage van het eerste duale jaar?
06
Wil je nog richtingen opstarten in duaal?