Welke meerwaarde verwacht ik van duaal leren voor de school?

Er verschijnen regelmatig artikels over de meerwaarde van duaal leren:

De meerwaarde situeert zich op verschillende niveaus: zowel voor scholen, leerkrachten als voor leerlingen.

-> Leerlingen leren en ontwikkelen competenties in een authentieke context.

-> Leerkrachten leren op deze manier om lessen, ook in de niet duale richtingen, actueel en afgestemd te houden op het bedrijfsleven.

-> De school wordt een lerende gemeenschap samen met het bedrijf. Omdat zowel de school als het bedrijf vaak verschillende visies hebben, is het belangrijk om met elkaar in gesprek te gaan en te benoemen wat elke partner eruit wil halen.

“We merken dat onze leerlingen in duaal leren op een korte tijd veel “matuurder” worden. Bovendien is het soms ook een uitweg voor leerlingen die wat “schoolbankmoe” zijn: ze worden gemotiveerd om in het bedrijf te leren en te werken aan échte dingen.

Leerkrachten hebben vaak een vrij vlakke loopbaan. Via het systeem van duaal leren gaan ze nu regelmatig werken buiten de schoolmuren en komen ze in contact met andere mensen in professionele omgevingen waar ook zij nog bij leren. Daarnaast zijn er ook voor de school extraatjes. Bijvoorbeeld in onze lasafdeling krijgen ze sinds de nauwe samenwerking met metaalbedrijven, het “afval” ijzer van deze bedrijven. Dit is ideaal materiaal voor onze leerlingen om mee te leren werken en zorgt voor minder kosten aan grondprijzen voor de school. Bovendien is het ook nog beter voor het milieu.”

Luc Lens – trajectbegeleider en coordinator duaal leren – Campus MAX STEM