Home
Schoolscan
Hoe scannen?
Over ons
Bladwijzer
Favorieten
Mijn scan
Vragen voor ROK BL1: De school ontwikkelt en voert een gedragen, geïntegreerd en samenhangend beleid rekening houdend met haar (ped)agogisch project.
Fase 0
Wat is duaal leren?
03
Wat is/was leren & werken?
04
Wat is/was deeltijds?
05
Wat is/was leertijd?
06
Wat is stage?
Fase 1
Minimum aandachtspunten
05
Heb je zicht op de nieuwe functies en het bijhorend takenpakket die nodig zijn om een duaal traject op school vorm te geven?
06
Heb je zicht op het tijdspad dat je doorloopt bij het vormgeven van een duale richting?
09
Kan je de impact beschrijven van duaal leren op de schoolorganisatie (organisatie op klasniveau, lesroosters, personeelsbeleid, infrastructuur, budgetten...)?
14
Hoe kan ik een plan maken om mensen actief te laten deelnemen aan dit project?
Fase 2
Start organisatie
01
Is er op basis van het doelenkader en in afstemming met de mentor een opleidingsplan opgesteld?
02
Is het personeel op school geïnformeerd?
04
Is er een duurzaam duaal team (waaronder een trajectbegeleider) samengesteld?
05
Heeft het duale team een duale visie opgesteld?
06
Heeft het duale team zicht op de impact die het vormgeven van een duale richting zal hebben op schoolorganisatie?
Fase 3
Engagementen vastleggen van externen
01
Hebben de school en het leerbedrijf gezamenlijk de doelen vastgelegd voor het komende schooljaar?
05
Zijn alle andere betrokkenen op de hoogte? (bv. CLB, RTC, scholengroep, pedagogische begeleiding, …)?
Fase 4
Praktische vormgeving door de volledige school
01
Is alles afgesproken met het bedrijf rond organisatie?
02
Is het voor elke partner duidelijk wat zijn rol is binnen de begeleiding van de leerling?
04
Is het voor elke partner duidelijk wat zijn rol is binnen de evaluatie van de leerling?
07
Is de organisatie van het duaal leren voor iedereen op school duidelijk?
09
In hoeverre is het duale traject gedragen op de school?
13
Is er een procesopvolging?
Fase 6
Duurzame samenwerkingen uitbouwen
01
Wat bespreek ik omtrent de basisvaardigheden?